Udalherria: Donostia / San Sebastián
Lekua: San Telmo Museoa
Ordua: 10:00 - 20:00
Hasiera: 2024/01/1
Amaiera: 2024/12/31
Sarrerak: 3,00 / 6,00 euros
San Telmo Udal Museoa.
Ignacio Zuloaga Plaza, 1 (20003) Donostia / San Sebastián
Telefonoa: 943 48 15 80
Weba: https://www.santelmomuseoa.eus
Emaila: santelmo@donostia.eus
Eraikina:
Gaur San Telmo Museoa den eraikina 1.544tik 1.562ra bitartean egina da eta dominikoen komentu izana.
Artitekturaren aldetik alderdi sainalatuenak klaustroa eta Eliza dira.
Klaustroa bi oinekoa da, eta erdi puntuko arkudun leiho zabalak ditu.
Eliza nabe bakarreko gurutze latindarrekoa eta arku zorrotzez errematatua da. Hormak (800 m2), 1.932 az gero, Jose María Sert-en pinturez estalita daude.
Bildumak:
San Telmo Museoko fondoek izaera misota dute, sortutakoan izan zuten bezala, eta oinarri sendoa ematen diote oraingo “San Telmo, euskal kulturarentzako museoa” izeneko berrikuntza proiektuari.
Arkeologia:
San Telmo Museoak Europako arte histoiografia orokor guztiari begiratzen dio. Aipagarrienak dira, arte klasikoan, El Greco, Ribera, Valdés Leal eta Rubensen lanak. XIX. mendeko eta XX.aren hasierakoetan, pintore espainolenak dira gahienak, besteak beste, Madrazo, Lucas Villamil, Fortuny eta Carlos Haesen koadroak. XX. Mendean berriz, auskal pintura eta eskulturako fondoak daude batez ere; horien artean, adibidez, Zuloaga, Ortiz de Echagüe, Salaberría, Tellaetxe, Olasagasti eta Zubiaurre pintoreenak.
Etnografía:
Euskal Herrian izan diren bizimodu tradizionalak ageri dira. Bilduma baliotsua osatu da han eta hemen bildutako trenza eta objektuekin: badira nekazari girokiak, etxekoak, herriko sinesteen adierazgarriak, eskulangintza eta ofizioetakoak, bai eta jantziak eta musikatresna herrikoiak ere.
Historia:
Artilleriako armen bilduma garrantzitsua dago Urgullen. Arma zuriak: XV – XX. Mendeetako espata, daga, sable, eta abar. XVIII.-XX.ko su armak, eta Afrikako, Filipinetako eta Japoniako armamentua. Herriko Historiarekin zerikusia duten argazkiak, grabatuak eta kartografría ere jasota daude.
Museoaren lana:
San Telmo Museoak bere sail eta zerbitzuen bitartez Gipuzkoako ondarea zaintzen, aztertzen eta jendeari zabaltzen lan handia egiten du. Zaharberritzeko tailera eta liburutegio espezializatua dauzka.
Ordutegia:
Asteartetik Larunbatera: 10:30 – 13:30 eta 16:00 – 20:00
Igande eta jai egunetan: 10:30 –14:00.
Astelehenetan itxita.
Ohiko ordutegiak mantenduko dira, hau da, museoa zabalik egongo da asteartetik igandera, 10:00etatik 20:00etara, etenik gabe. Astearteez gain, sarrera doakoa izango da igande arratsaldeetan ere, sarrera errazteko eta astearteetan kontzentrazioak murrizteko.
Helburu berberarekin, museoak aldi baterako erakusketetara esklusiboki sartzeko aukera eskainiko die bere bazkideei, 09:00etatik 10:00etara, aldez aurretik hitzordua eskatuta.
Sartzen den pertsona kopurua kontrolatuko da, museoaren edukiera guztizkoaren heren batera baino gutxiagora mugatuz; horri esker, pertsonako 16 metro koadroko espazioa egongo da batez beste; areto bakoitzeko edukiera ere txikituko da; eta erakusketa iraunkorraren ibilbide bat seinaleztatuko da, gurutzaketarik gerta ez dadin. Azken batean, neurriek bermatuko dute bisita modu atseginean eta seguruan egin ahal izatea.
Erakusketak
Museoan ikusgai izango diren erakusketak, iraunkorraz gain, ixteko unean zabalik zeudenak izango dira, luzatuta: Atzera begirako poetika. Antton Elizegi argazki bilduma; Deabrua ote; eta Milaka eskuren isilpeko lana.
Zerbitzuak
Erabilgarri dauden zerbitzuei dagokienez, etapa berri honetan ez da audiogidarik emango bisita egiteko, eta museoa eduki hori eskaintzeko aukera prestatzen ari da, pertsona bakoitzak doan deskargatu ahal izan dezan bere telefono mugikorrean. Ez da bisita gidaturik egingo, eta ekitaldi aretoa, hezkuntza tailerra eta liburutegia itxita egongo dira.
Liburutegiak, ordea, liburuak mailegatzeko eta kontsulta bibliografikoak egiteko eskaerei erantzungo die bibliosantelmo@donostia.eus helbide elektronikoaren bidez edota 943 481569 telefono-zenbakiaren bidez (10:00etatik 14:00etara asteartetik ostiralera, eta astearteetan 16:00etatik 20:00etara ere). Mailegatutako materialak liburutegiko atearen ondoan jarritako postontzian utzi ahal izango dira, eta handik jaso eta berrogeialdi gunera eramango dira. Material bibliografikoa eta Gabriela Cendoya Bergareche Collection-en fotoliburuak gelan kontsultatu ahal izango dira aldez aurretik hitzordua eskatuta, betiere higiene eta osasun neurriak bermatuta.
Urgulli dagokionez, hiru zentroak (Historiaren Etxea, Natur Txoko eta Udako Liburutegia) ez dira irekiko osasun neurriak behar bezala betetzen direla bermatzeko duten zailtasunagatik. Hala ere, Urgull mendiko ondare eta natur interesguneen mapa egiten ari gara. Planoa paperean editatuko da eta garapen birtuala egingo da, mugikorrean doan deskargatzeko.
Aste hauetan, museoak bertan behera utzi ditu jarduera presentzialak, eta Internetera eraman du bere programazioa. Gainera, itxieran zehar ekimen ezberdinak jarri ditu martxan, #STMKuttunak bezala, erakusketa iraunkorreko piezak aurkeztu dituena eta maiztasun txikiagoarekin jarraipena izango duena, eta 2020. Pandemiaren lekukotzak: gure orainaren antropologia bezala. Azken hau ekainaren 18ra arte egongo da martxan, eta etorkizunean bizi izan dugun krisi hau eta nola bizi izan dugun ezagutzeko balioko duen artxibo kolektibo bat sortzeko lekukotzak biltzen ditu.
Gehienbat museoko bildumetan oinarrituz, bere ondare garrantzitsuena osatzen dutenak, baina baita beste museo eta erakundeen objektu, pieza eta irudiekin ere, erakusketak, sail desberdinetan antolatua, diziplina anitzeko begirada eskaintzen du, museoa bisitatzen duen pertsona bakoitzak euskal gizartearen inguruko bere ikuspegi propioa, oinarriduna eta kritikoa, eraiki ahal izateko gakoak eskaini nahi direlarik.
Museoaren aro berri honetan, erakusketa iraunkorreko aretoak komentuko eraikinean aurkitzen dira gehienbat, nahiz eta industrializazioari buruz hitz egitean, eraikin berrira igarotzen den, aldi baterako erakusketen gainean kokaturik dagoen areto argia hartuz. Nabarmendu daiteke, areto honetako pieza ugari azken urteetako eskuraketak direla, urte horietako oroimena bildu eta erakusteko ondare berrien bilaketa lana egin delarik, enpresa, denda eta partikularrei esker.
Guztira, erakusketa iraunkorrak 2.100 metro koadro hartzen ditu eta lehen bisitatu ezin ziren hainbat espazio irabazi dira, besteak beste koroa. Erakusketa iraunkorrean aurkezten diren piezei dagokienean, San Telmok museo eta erakunde ugariri bere ekarpena eskertu nahi die euren fondoak utzi dizkigutelako.
1 - Komenturik Museora
Ikus-entzunezko honetan, San Telmoren bilakaeraren historia ikus dezakegu, bere sorreratik hasi, XVI. mendean, Idiakez familiaren eskutik, XIX. mendean zehar militarren kuartel gisako erabilerara eta 1932. urtetik aurrera, San Telmo Museoaren egoitza modura berreskuratu arte.
Historia eta erronka
Museora bisita elizan hasten da, monumentu-gune bat, non ikus-entzunezko ikuskizun batek eraikinaren bilakaera historikoa hiriarekin erlazionatuz azaltzen duen, baita bertan aurki daitezken elementu bereziak ere: XVI. mendeko hormako margolanak, sortzaileen kripta, aitorlekuak…, Hori guztia "Komentutik museora" izenburua duen ikus-entzunezko batekin ilustratua, gaur egungo euskal gizarteak aurre egin behar dien erronka desberdinen aurkezpenari bide emanaz. Gai hauen aurkezpenak gizabanakoak bere inguruko munduan esku hartzeko eta horrela, bere etorkizunaren eraikuntzan parte hartzeko duen gaitasuna azpimarratzeko helburua du, hausnarketa eta eztabaida sustatzen duen mahai interaktibo baten bidez.
2 - Espiritualsun zeinuak
Euskal herritarrek heriotzaren inguruko errituei eta arbasoen gurtzari eutsi diete mendeetan zehar. Kanposantu eta bideetako hilarriak eta eliza batzuetako argizaiolak gaur egunera arte iritsi dira. San Telmo Museoak bilduma aberats eta ugaria gordetzen du, kultura tradizio honen lekuko.
San Telmoko hilarrien bilduma hoberenetako eta osatuenetako bat da, bere kopuru eta ugaritasunagatik. Astroen sinbologia, hain ugaria, kristautasuna baino lehenagokoa da eta ez da berarekin desagertzen. Irudi geometrikoak, sinbolo jentilak eta kristauak interpretazio errazagoko elementuekin bateratzen dira. Adibidez, hilarri batzuetan, harriak hartu duen itxura gizatiarrak, edo familiako ezkutuak, hildakoarengana eta bere jatorriarengana bidaltzen gaituzte. 'Bideetako hilarriek' heriotza bortitz bat gertatutako lekua adierazten zuten. Hainbat pieza berezi ere bertan dauzkagu, hala nola hilarri zaharrenak, erromatar garaikoak.
Aztarnak memorian
Beste kultura batzuekin topaketa, ingurunera egokitzea, mugak… hain gaur-gaurkoak diruditen erronkak gure arbasoen egunerokotasunaren parte izan ziren. Gune honetan Euskal Herriaren eraketa eta garapenean giltzarri izan diren une eta gertaera garrantzitsuen inguruko hausnarketa bat aurkeztu nahi da, historiaurretik XVIII. mendera, eta bere bilakaeran aztarna utzi dutenak.
Jatorriak - Lehenengo finkatze paleolitikoetatik, duela 150.000 urte, gizakiak bizitza eta heriotzaren guneak partekatzen ditu. Ingurunera egokitzen da eta eboluzionatzen du: kobazuloetan bizi da eta kanpoaldean bizi da; bilketa eta ehizan oinarritutako ekonomia batetik, beste egitura antolatuago batera igarotzen da, non nekazaritzak duen garrantzi handiena; bere sentiberatasun espirituala arbasoak ohoratu eta lurperatuz adierazten du.
Babes bila - Erdi Aroko gizarteak otoitz, lan eta gerra egiten dutenei babesa ematen die. Aldi nahaspilatsu, kaotiko eta neurrigabea da, non ordena lurretik haratago aurkitzeko itxaropena dagoen, Jainkoa bizitzari zentzua emateko jatorri bakarrean bilakatuz. Jauntxo feudalek euskal gizartearen egunerokotasuna kudeatu eta antolatzen dute. Gizartea ulertzeko bi moduen artean borroka bat sortzen da, guda eta herribilduen sorrera dakarrena, eta beranduago, lurralde historikoen antolaketa
Mundu zabalera begira - XV. mende bukaeran, Euskal Herrian eragin handia izango duen mundura zabaltzea gertatuko da. Pertzepzio berri honek, merkatal, zientzia
eta aurkikuntza edota konkista interesekin batera, gizarteak itsasoa bestelako begiz ikustea dakar. Itsasoa ez da soilik arrantzarako lekua edo ingurune arriskutsua, aukeraz betetako eta neurri handi batean menderatu ahal den esparrua baizik.
Ausartu jakitera! - Kant-en "Ausartu jakitera!" esaldia lehen Erlijioa eta Sinismena zeuden lekuan Arrazoia eta Zientzia jarri dituen garaiaren adierazle da. Aro berriak, Inkisizioaren neurrigabekeriek adierazten zuten iluntasunaren aldean, aurreraketa eta zientziaren bilakaera dakartza.
Zenbait pieza
- Praileaitz-eko lepokoa
- Andrearriaga-ko hilarria
- Ganboatarren armarria
- San Inazio-ren gogo jardunaren liburua
- Burdin produktuak
- Laia bilduma
- Balearen koipea gordetzeko tina
- Joaquín Ferrer-en teleskopioa
- Galeoi maketa
- Burukoak
- Manuel de Larramendi-ren euskarazko lehen gramatika
- Soinekoa
- Diderot-en enziklopedia
- Boabdil-en ezpata
- Filipinetako armak
Ikus-entzunezkoak
- Arte parietala
- Gerra eta poesia
- Burdingintzak
- Apertura al exterior
Interaktiboak
- Itsas bideak: Euskal nabigatzaileek irekitako edo erabilitako sei bide aurkezten ditu.
- Hiribilduak eta leinuak: hiribilduak gaur eguneko lurralde historikoak bilakatu ziren.
3 - Modernitatearen hasiera
XIX eta XX. mendeak eraldaketa handiko garaiak izan ziren euskal gizartean, gaur egungo gizartea nola osatzen den ulertzeko gako. Trantsizio aldi bat da non baserri inguruko bizitzatik bizitzeko eredu industrializatu batera iragaten den. Gizarte, familia eta lan antolaketa modura hurbiltzen gara, jarduera ekonomikoetara, eguneroko
bizitzara, ideologia eta aldarrikapenetara, lau arreta guneren bitartez,: "Jendartean bizi", "Tradizioak bizirik dirau", "Industrializazioa, aldaketaren eragile" eta "Euskal Artearen 100 urte" eremuetan taldekaturik.
Tradizioak bizirik dirau - Baserria, etxe/familia/lurra unitate bezala ulerturik, XV. mendetik aurrera hedatzen da. Jatorri amerikarreko laboreak (artoa, babarruna,
patata…) ez zuten bere egitura sozial eta ekonomikoa aldatu. Aldaketa handienak garraioaren eta hirien handitzearekin jazotzen dira: XX. mendean, garia desagertu egiten da, eta sagardoa ia; barazkiak landatzen dira eta animaliak hazi (haragia eta esnea), merkaturako. Pinuek, papergintzako industria hornitzen zutenak, mendiak estali zituzten.
Gaur egun, nekazaritza eta abeltzaintzako jarduera mantentzen duten baserriak espezializatu eta mekanizatu egin dira, nahiz eta familia arloko ustiapenak izaten jarraitzen duten. Bestalde, baserri giroko eta hiriguneko bizimoduen arteko mugak, beti iragazkorrak, nahastuagoak daude.
Industria, aldaketaren eragile - 1870. urtearen inguruan hasi zen euskal ekonomia eraldatzen eta gaur egun bizirik dirauen industrializazio-eredu baterako bidea egiten. Industrializazioak modernizatu egin zuen gizartea. Aldaketa handiak erakarri zituen, bada, gizartean ez ezik, baita kulturan, lan-arloan eta politikan ere; ez, ordea, krisialdi sakonak pairatu gabe. Horiek guztiek eragin handia izan zuten herritarren bizimoduan eta pentsaeran.
Eguneroko jendarte-harremanak ere nabarmen aldatu ziren biztanleriak gora egin zuenean. Izan ere, bilakabide demografikoa estu lotua dago industria-sektoreek, hirigintzahedapenak, kontsumo-ondasunek, gizarte-mugikortasunak, erdi-mailako klasearen agerpenak, masa-kulturak eta emakumeak eremu publikoan pixkanaka txertatzeko prozesuak eragindako bilakabide orokorarrekin.
Jendartean bizitzea - Antzinako Erregimenean ez bezala, iraultza liberalen ondorioz sortutako gizarte modernoan mendekoak hiritar bihurtu ziren, beren eskubide eta betebeharrekin, eta askatasun politikoak baliatzeko bermeak ezarri ziren.
Iraultza liberalek eta industria-iraultzak goitik behera aldatu zituzten gizartearen funtsak; gizarte-harremanak, eguneroko bizitza eta elkarbizitzarako guneak erabat eraldatu ziren. Handik aurrera, gizarte modernoa ezin da ulertu honako kontzeptu hauek kontuan hartu gabe: hiritartasuna, sufragioa, subiranotasuna, nazioa, norbanakoa, eskubideak, askatasunak, jabetza pribatua, gizarte-klaseak, kapitala, ideologiak, iritzi publikoa.
Euskal Artearen 100 urte. - Areto hau euskal gizartearen XIX. mendetik XX. menderako igarotzea aurkezten duen erakusketa iraunkorraren barne doan atal moduan
antolatu da. Bertan, Euskal Herriko 100 urteko jarduera artistikoan zehar ibilbide bat gauzatzen da, Modernitatearen Hasieran Euskal Artearen Kronika moduan aurkeztuaz.
Horretarako, bildumako ehun lan inguru aukeratu dira, euskal artearen bilakaera antolamendu kronologiko baten bitartez islatuz, XIX. mende amaieran hasi eta XX. Mende amaiera arte, zehazki, laurogeiko hamarkada arte.
Alde batetik, bilduma honek, gure ingurunean bata bestearen jarraian izandako linea, estilo eta mugimendu artistikoak bereiztea ahalbidetzen du. Bestetik, testuinguratze sozial, politiko eta kulturalak euskal arteari berezko nortasuna ematen dioten eragin eta ekarpenak ulertzen laguntzen du.
Lehendik museoan erakusketan aurki zitezkeen egile eta lanei -Irureta, Amárica, Arteta, Ameztoy edo Irazu, esaterako-, eskuraketa eta gordailu berriak gehitu zaizkie orain, jarraian aurkezten direnak, horrela epealdi honetako hainbat tarte hobeto osatuz.
Zenbait Pieza
- Kutxak
- Txalaparta
- Trainera
- Harrijasotzailearen harria
- Kaikuak
- Lixiba egitekoa
- Otarrain nasa
- Uztarriak
- Lihoa lantzeko tresnak
- Alpargatak
- Damaskinatua
- Diru kaxa
- Meategiko
- Planchas
- Gipuzkoan egindako produktuak
- Seat 600
- 70eko pegatinak
- Mikel Laboaren kitarra
- Kapusaia
- Patricio Echeverría-ko makina
Ikus-entzunezkoak
Tradizioa bizirik dirau
- Musika
- Euskal dantza
- Herri kirola
- Nekazal munduko testigautzak
- Lihoa
- Baserria
Industria, aldaketaren eragilea
- Gipuzkoako paisaiak
- Langile mugimendua
- 50ko y 60ko gizartea
Jendartean bizitzea
- Kontrako jarrerak
- Errepublika
- Isiltasun garaia
- Belaunaldi zaratatsua
- Trantsizioa
Interaktiboak
- Euskara
- Berpizkunde kulturala
4 - Arte bilduma historikoa
Museoko bilduma historikoa erakusketako gainontzeko sailetatik modu independentean antolatu da. Berau erakusteko, proposamen historizista bat erabiltzen dugu azpimarratutako eta lehenetsitako izaera dibulgatzailea nabarmentzen duena eta Artearen Historiaren bilakaera aztertzea ahalbidetzen duena. Ehun bat lanen
aukeraketaren bidez, gure bildumetan irudikatutako artearen 500 urte baino gehiagotan zehar gauzatzen dugu ibilbidea, berari dagokion jatorriarekin bat eginik, XIX. mendean adierazpide trinko eta ugariena duena.
Aurkezten diren lanek, ia bere osotasunean, San Telmo Museoko bilduma osatu dute hasieratik, El Prado Museoko gordailatze asko kontutan harturik, gure bilduma osatu dutenak ia hasieratik. Aldi honetarako ere, El Prado Museoaren laguntza izan dugu berriro, bere bildumaren 10 gordailatze berri baititugu. Horietatik lau XVIII. mendeko atalean aurkeztuko dira, Andrés Ginés de Aguirre eta Charles Joseph Fliparten lanekin, eta gainontzeko seiak XIX. Mendeko eremuan aurkeztuko dira, Carlos de Haesen lanak baitira.
Prezioak.
Ordutegia:
Asteartetik igandera 10:00etatik 20:00etara
Astelehena: Itxita.